sobota, 14 kwietnia 2012

Pyszna Pychotka


   Pierwszy raz robiłam takie ciasto. Słodkie dość, kwaskowate w sam raz, kruche i delikatne ale też dostojne i eleganckie. Pychotka.

Ciasto:
3szklanki maki pszennej
2łyżeczki proszku do pieczenia
5żółtek
2łyżki kwaśnej śmietany
3/4szklanki cukru
200g masła

Wszystkie składniki zagniatamy, odstawiamy na 30minut do lodówki

Beza:
5białek
200g cukru
3łyżeczki mąki ziemniaczanej
1łyżka octu/soku z cytryny (idealnie ocet malinowy)
Białka ubijamy, do sztywnych dodajemy po łyżce cukru i miksujemy minutę. Ostania łyżkę cukru mieszamy z mąką ziemniaczaną, dodajemy do piany, na końcu dodajemy ocet i ubijamy kolejna minutę.

Masa:
400ml mleka
2łyżki cukru
1budyń waniliowy (na0,5l mleka)
150g masła

300ml mleka gotujemy, w pozostałym mleku rozprowadzamy proszek budyniowy i cukier, gotujemy budyń. Zostawiamy do ostygnięcia. Masło ucieramy mikserem przez 5minut, następnie dodawajemy po łyżce zimny budyń i ucieramy. Gotowe:)

 Dodatkowo potrzebujemy:
400g dżemu z czarnej porzeczki
100g uprażonych orzechów włoskich

Ciasto rozwałkowujemy i przekładamy na wyłożona papierem standardową dużą blachę z wyposażenia piekarnika. Na surowym cieście rozsmarowujemy dżem, na to wykładamy pianę z białek. Posypujemy orzechami. Pieczemy ok 40minut w 170st (termoobieg) po wystudzeniu przecinamy ciasto na pół, przekładamy masą budyniową, składamy, wkładamy do lodówki na min 3h :)

3 komentarze:

  1. Też je kiedyś piekłam. Nie dość, że pyszne to jeszcze efektowne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mmm, ta duża zawartość masła w masie mnie zachęca :D Nigdy nie piekłam to ciasto ale mam już jednego kandydata, któremu ono baardzo posmakuje!

    OdpowiedzUsuń
  3. Arven, to ciasto jest bardzo proste do przygotowania i wbrew pozorom-szybkie :) mam nadzieję, że się skusisz :)

    OdpowiedzUsuń

Durszlak.pl